30.7.2013

מתחם התחנה הראשונה - קצת תרבות - חלק שני


על עונת התרבות בירושלים כבר שמעתם?

קרן שוסטרמן בשיתוף עם צוות של אנשי תרבות ורוח, מפיקים, יוצרים ואוצרים אירועי תרבות בתקציבה של הקרן.
בכל עונה נבחר אמן והוא מתבקש ליצור סביב נושא מסויים. אמן העונה הוא המעצב טל ארז, שהתבקש ליצור בנושא ירושלים. ארז הבחין בפנים הרבות של העיר ואצר צילומים שונים המבטאים נרטיבים שונים של העיר. הוא בחר צלמים וביקש מהם לצלם בהתאם לנושא מסויים. אחד הצלמים הוא יורם אמיר, אמן ופובליציסט שאסף חלונות בכל ימי חייו.
שמה של התערוכה "שאלה של השקפה" מציג בצורה יפה את מורכבות העיר והפרויקט.
התערוכה מתארחת בביתן השני משמאל במתחם. אי אפשר לתפוס את כולה במבט אחד. מדובר בחלל המחולק פונקציונלית לשניים, אולי לשלושה. חלל לתצוגה, וחלל לקריאה או מנוחה, ובפינה דלפק שירות/ מכירה. החלל גדול. ובאופן מאוד אמיץ אפילו ריק. נקי ולא טיפוסי למרחבים מן הסוג הזה. מאוד נעים להיכנס אליו גם אם לא מבינים מה בדיוק קורה שם.

אז מה שקורה שם בהחלט מעניין. מצד ימין (ראו תמונה) בחלל התצוגה, מונחים במעגל משקפות להקרנת שקופיות (זוכרים? אי שם בשנות השמונים, היינו רואים בהם תמונות של וולט דיסני) כולם עומדים בגובה עיני אדם (גבוה מידי לנמוכים כמוני) ומזמינים להסתכל בהם.
בכל משקפת מונחת סדרת צילומים מ"זווית אחרת". וכל סידרה מהווה נקודת מבט שונה של העיר. הכפילות של המבט, זה הרואה וזה החושב היא מרכז התערוכה ותוך כדי התבוננות בתמונות, אפשר לראות את העיר קצת אחרת.

צילום: חן הורק   //   באמצע למטה: מירי שורץ


בהמשך החלל שולחן. עליו ספרים. נכון. בנושא ירושלים. ליד השולחן אבא של נתי , העובדת במקום, יושב בשקט ומאזין לשיחה. ובסוף דלפק. מכירה אם תרצו, אבל ממש לא חייבים. כאן הקניה היא חלק מהחוויה ולא המטרה שלה. וזה בעיניי כל הסיפור.




\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

לפני מספר שנים ביקרתי בשבוע העיצוב בלונדון. מדובר בתערוכות עיצוב ומכירה הפזורים בכל רחבי העיר. לא הפסקתי להתרשם כמה הם מוכשרים ומקצועיים. בעיקר ביכולת שלהם לשלב את המוצרים החדשים עם ההיסטוריה והאסתטיקה של העיר. אנחנו לא אנגלים, וגם לא צריכים להיות. אבל למדתי דבר חשוב. את היכולת שלהם להפוך דבר פשוט לעניין. להתרחשות. ובעיקר להפוך את העיר שלהם למיוחדת.
עונת התרבות בירושלים, ומתחם התצוגה שלה בהחלט הופכים את ירושלים לכזאת. וגאווה עבורי כמעצבת, וכישראלית, להסתובב בשורותיה. כי להצליח בעיצוב זה להבין את המקום. ולא לנסות לאלץ אותו להיות משהו אחר.

מימין לשמאל למעלה: אריזות השקופיות ליד הדלפק ניתנות למכירה, מבט על החלל הספרטני, תקריב תצוגה.
למטה: נתי, אבא של נתי ומבקרת, מבט אל תוך השקופית, ותצלום שקופיות אל האור. צילומים: ימין למעלה: מירי שורץ. כל השאר: חן הורק

    תודה מיוחדת לנתי גרוביץ' שחייכה והסבירה את פניה ואת המקום.
    עונת התרבות בירושלים: http://www.jerusalemseason.com/content/event/view-heb










אין תגובות: